Lahden FK-kerhon yleisöajon ohjeet
Ajoaika on maanantaista perjantaihin klo 12 – 18 ja viikonloppuisin vain ennakkovarauksella toukokuun alusta syyskuun luppuun (lokakuussa vain ennakkovarauksella). Sateella ei ajeta eikä muiden tapahtumien aikana. Myöskään kilpailuiden jälkeisinä hiljaisina päivinä ei ajeta. Muista aina ennen radalla tuloa tarkastaa radan aukiolo ja mahdolliset tapahtumat.
Ajaminen radalla tapahtuu omalla vastuulla varovaisuutta ja huolellisuutta noudattaen, huomioiden muut radan käyttäjät. Ajaminen tapahtuu periaatteella: ”Jos rikot tahallisesti niin maksat”.
Ajomaksu suoritetaan radan kahvion kassaan, josta saat tositteen maksetusta ajosta. Maksun suorittaessasi sitoudut yleisöajon ehtoihin. Raha palautetaan tai tositteen voi käyttää myöhemmin, mikäli ajo estyy auton rikkoutumisen tai muun varaajasta riippumattoman syyn takia.
Mikäli ajo keskeytyy ajajan ajovirheestä johtuen, maksua ei palauteta.
Ratahenkilökunnan ohjeiden laiminlyömisestä, kuljettaja poistetaan välittömästi radalta.
Ajovuoroa odotellessa on syytä sovittaa ajohaalari päälle, valita oikean kokoinen kypärä (avustajat auttavat oikean koon valinnassa) ja katsoa sopivat ajohanskat. Kypärähupun ja umpikypärän käyttö on pakollista. Alkoholin vaikutuksen alaiset eivät aja radalla. Alkoholin nauttiminen moottoriradan alueella on ehdottomasti kiellettyä myös ajon jälkeen.
Tositetta vastaan ratahenkilökunta antaa auton käyttöön, kun ajovarusteet ovat päällä ja tarkastettu.
Rata-aikaa on vähintään 10 minuuttia, jona aikana ehtii ripeä kuljettaja ajaa noin kymmenen ratakierrosta. Rata-aikaan luetaan myös pyörähdysten ja ulosajojen viemä aika.
Ratahenkilökunta käynnistää Raket 60 moottorilla varustetut autot käynnistetään narusta vetämällä. Energy Kinetic autot käynnistetään sähköstartilla tai narusta vetämällä.
Radalle meno tapahtuu ratavarikolta, joka sijaitsee tuomaritornin takana. Varikolle palataan samaan paikkaan (mutkassa 7 on varikon sisääntulo) henkilökunnan opastamana varovaisuutta noudattaen. Radalle lähdettäessä katsotaan taakse ja varotaan radalla jo ajavia autoja. Hitaasti ajaessa ja radalta poistuttaessa nostetaan toinen käsi pystyyn merkiksi muille ajajille.
Jos auto jää radalle, kuljettaja nostaa kädet ylös varoitukseksi muille ajajille ja pysyy ehdottomasti autossa. Avustajat tulevat avustamaan takaisin radalle. Jos auto pyörähtää radalla mutta pystyy jatkamaan matkaa, voi varovaisuutta noudattaen jatkaa ajoaan huomioiden muut radalla olijat.
Kerhon autot:
Autojen hallintalaitteet ovat ohjauspyörä, kaasu ja jarru. Vaihteistoa ei ole. Moottori on kaksitahtinen tai nelitahtinen bensiinimoottori.
Cadet 60 autot: Noin 125 - 140 cm:n kokoisille lapsille tarkoitettu karting -auto. Niissä on Raket 60cc moottori ja tehoa noin 5,5 hevosvoimaa.
Energy Kinetic autot: Aikuisten penkillä varustettu karting -auto, jossa on Briggs & Stratton merkkinen nelitahtimoottori. Tehoa noin 15 hevosvoimaa 7000 kierroksella minuutissa.
Pipon formula karting -rata on 987 metriä pitkä ja 8 metriä leveä.Valmistumisvuosi on 1980 ja rata on asfaltoitu uudelleen elokuussa 1999.
Rataennätyksen 40,214 ajoi 2.10.2016 TAG kilpailussa Arto Ojaranta KZ2 luokan autolla.